|
شیخاص!
|
||
|
دنیای یک شیخ خاص |
raqeb mostafa qalvash
سورهی هود، ق، نصر (مجلسی)
این تلاوت ظاهرآ قدیمیترین نوار موجود از استاد غلوش است که در حدود ۲۰ سالگی ایشان تلاوت شده است.
استاد در این اجرا هنوز هفتاد درصد وابسته به مصطفیاسمعیل؛ ولی در حال انتقال به سبک خاص خویش است.
استاد در این اجرا واژههای «فاستمع» و «فاصبر» را سه بار تکرار میکند و به ترتیب با حالتی آمرانه، دوستانه و ملتمسانه.
این اطلاعات را در ۲۰ دی ۷۶ مطابق با رمضان ۱۴۱۸ قمری در مسجد رفعت قم در جلسهی فنون تلاوت قرآن شنیدم.
پس از این صحبتها ۵ دقیقه از این تلاوت پخش گردید.
>>> اینجا
آپلود در ۷ مهر ۸۶
سورهی رحمن، حاقه (مجلسی)
شاهکار «رحمن، حاقه» را غلوش در ۲۴ سالگی در قاهره تلاوت کرده است و چون همزمان و به طور مستقیم از رادیوی مصر پخش میشده، فردی آن را از رادیو ضبط کرده است و بدین طریق منتشر شده است.
این فرد حتی موفق به ضبط ابتدای اجرا نمیشود و از این رو تمام نوارهای موجود از این اجرای بهیادماندنی ابتدا ندارد.
طول اصلی این اجرا ۴۲ دقیقه است؛ ولی رادیو قرآن ایران اجرای خلاصهشده و ۲۷ دقیقهای آن را پخش میکند. این تلاوت، بیشک یکی از پنج تلاوت برتر تاریخ
قرائت قرآن است.
این اطلاعات را در تاریخ ۱۰ دی ۷۶ (مصادف با رمضانالمبارک ۱۴۱۸ قمری) در مسجد رفعت قم و در جلسهی فنون تلاوت قرآن شنیدم. بعد چند دقیقه از این تلاوت که در نسخهی حقیر موجود نیست، پخش گردید.
در ضمن نسخهی بنده سرهمبندی شدهی چند نوار برای دستیابی به نسخهی کاملتری از این اجراست.
>>> اینجا
آپلود در ۷ مهر ۸۶
سورهی قمر، رحمن (مجلسی)
>>> اینجا
آپلود در ۸ مهر ۸۶
سورههای حجرات، ق، قدر (مجلسی)
پخش از رادیوی عربستان سعودی که حقیر خودم آن را اواسط دههی ۶۰ شمسی از رادیو ریاض ضبط کردم. دارای نویز و خرخر است و ابتدا هم ندارد؛ ولی شاید اثر کمیابی باشد
که در آرشیو قرائتهای استاد غلوش یافت نشود.
>>> اینجا
سورهی بقره (مجلسی)
۲۹ دقیقه
این قرائت مجلسی از استاد راغب مصطفی غلوش مکررآ در اواسط دههی ۶۰ شمسی از رادیو ایران پخش میشد. در آن ایام هنوز غلوش به ایران سفر نکرده بود و مردم نوعآ او را نمیشناختند و او تنها در بین خواص از علاقمندان به فنون قرائت قرآن شخصیت شناختهشده بود. من مشاهده میکردم که این قرائت در اثر تکرار پخش در بین کسانی که حتی غلوش را به اسم نمیشناسند، جا باز کرده است؛ از جمله دوست طلبه و هنردوستم سید مصطفی صادقی شالی که میگفت برای من جالب است که ایشان بعد از اینکه صداپائین میخواند، یکهو برخی آیات نظیر «و تزودا فان خیرالزاد التقوی» را با صدای بالا میخواند.
>>> اینجا
آپلود در ۸ مهر ۸۶
سورهی انعام، انفطار، ضحی، انشراح (مجلسی)
>>> اینجا
آپلود در ۱۱ مهر ۸۶
برای دانلود فایلها، روی عکس من کلیک کنید!
قرائت قرآن حقیر در مسابقۀ کشوری / اوّل اسفند ۶۶ / کرمان. برای شرکت در این مسابقه بنده از جبهه فراخوان شدم و با هواپیما به کرمان رفتم. در آن ایام ملبّس به لباس روحانیّت بودم و در مسابقه نیز عمامهبرسر ظاهر شدم و تلاوت کردم.
قرائت قرآن من در سال ۶۶ یا ۶۷
در شروع جلسهی معارف اسلامی در مسجد شیخالاءسلام قزوین
آپلود در اسفند ۸۶ قرائت قرآن من در ۲۰ مهر ۶۹ شمسی در مسجدالنّبی قزوین در مراسم یادبود شهدای فلسطین
سورهی انعام / در ضمن نوار این قرائت را در همان سنوات در اختیار جناب حاج محمّدکاظم ندّاف قاری سرشناس قزوینی که مدام با ایشان حشر و نشر داشتیم، قرار دادم و نظر کارشناسیاش را جویا شدم. ایشان هم این یادداشت را بعداً در بارهی این قرائت در اختیار من گذاشت.
آپلود در اسفند ۸۶ دومین قرائت من در مجلس مزبور
سورهی انعام
آپلود در اسفند ۸۶ قرائت قرآن من در مسجد ستودهی قزوین در ۲۷ مهر ۶۹
در حضور دوستان قاری نظیر علیرضا ندّاف. مسئول جلسه نیز که صدای تشویقش به شکل واضحتری در نوار ضبط شده، حاج محمّدکاظم ندّاف است که در آن سنوات بسیار تحت تاءثیر هنر قرائت ایشان و نیز تواناییاش در ادارهی جلسات قرآنی بودم. این قرائت ظاهراً در شمار قرائتهای برتر من در آن سنوات بود و از لطافت و روانی خاصّی برخوردار بود و هنوز به خاطر دارم که در خلال اجرا و بعد از آن تشویقهای دوستان، زیاد و ارضاکننده بود.
آپلود در اسفند ۸۶ اذانگویی من در مسجدالنّبی قزوین در مراسم نماز جمعه در مهر ۶۹ شمسی / صدای مرحوم آیةالله شیخ هادی باریکبین امام جمعۀ قزوین که مشغول حکایت اذان بنده هستند هم ضبط شده است. آپلود: 86/12، افزودن لینک مدیافایر: 97/9
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
در سال ۷۰ شمسی به پیشنهاد و همت دوست روحانی و قاری قرآنم: شیخ موسی صفیخانی یک کلاس تجوید و فنون قرائت قرآن برای طلّاب قزوین تشکیل یافت و ادارۀ آن به حقیر سپرده شد. مکان جلسات در سالن دفتر تبلیغات اسلامی قزوین مقابل مدرسه و مسجد شیخالاسلام در خیابان سپه (شهدای) قزوین بود.
این سالن در حال حاضر دفتر امام جمعۀ قزوین آیةالله باریکبین میباشد.
فایلهای صوتی اجراهای قرآنم در این جلسات را در ذیل قرار میدهم و میتوانید دانلود کنید: سورهی ؟، آیهی؟ ۱۸/۹/۷۰
همخوانی طلاب حاضر در جلسه با حقیر و در ادامه قرائت سورهی ؟، آیهی؟ ۱۸/۹/۷۰
سورۀ انعام، آیهی ۷۴ ۲۱/۲/۷۱
همخوانی طلاب حاضر در جلسه با حقیر و در ادامه قرائت سورۀ انعام، آیهی ۱۱۴ ۲۱/۲/۷۱
سورۀ انعام، آیهی ۱۲۷ ۱۱/۳/۷۱
سورۀ انعام، آیهی ۱۵۵ ۱۸/۳/۷۱
سورۀ اعراف، آیهی ۳۱ ۳/۷۱
------------------------------------------------------------------------------------------------------- قرائت قرآن حقیر در منزلمان در قزوین و در خلوت خویش ۸/۱/۷۳
قرائت قرآن حقیر در منزلمان در قزوین و در خلوت خویش، سورهی اعراف، آیهی ۷۳ ۱۶/۱/۷۳
قرآنخوانی من در مرکز امام حسن عسکری(ع) ۲۱/ ۹/۷۳
در خیابان صفائیهی قم، کوچهی شهید کمرهای در جلسهی فنی قرائت قرآن و در حضور دستاندرکاران فن قرائت / مجری و کارشناس برنامه: آقای شمس از قاریان ممتاز قم قرآنخوانی من در مرکز امام حسن عسکری(ع) ۲/۱۱/۷۳
قرآنخوانی من در قم، مسجد رفعت در حضور استاد جعفریتبار و شمس ۵/۱۱/۷۳
در جلسۀ فنون قرائت قرآن قرآنخوانی من در خلوت منزل و در حضور امین شیخمحمدی ۴ ساله ۱۶/۱۱/۷۴
آپلود در ۷ مهر ۸۶
----------------------------------------------------------------------------------------------- قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۲۵/۶/۸۵
قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۳/۷/۸۵
مطابق با ۱ رمضان ۱۴۲۷ قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۵/۷/۸۵
مطابق با ۳ رمضان ۱۴۲۷ قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۶/۷/۸۵
مطابق با ۴ رمضان ۱۴۲۷ قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۱/۸/۸۵
مطابق با شب عید سعید فطر ۱۴۲۷ قرآنخوانی حقیر در انجمن خوشنویسان قم
۸۵/۹/۳ در ابتدای جلسۀ انتخاب اعضای هشتگانۀ شورا و بازرس قرآنخوانی من در شروع جلسۀ ویژۀ انجمن موسیقی قم
(جلسۀ ارائۀ گزارش مالی و عملکرد انجمن از بدو تأسیس)۱۱/۹/۸۵ قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۴/۱۱/۸۵
قرآنخوانی من در قم، منزل میرزاعلی زند، ۱۰/۱۱/۸۵
قرآنخوانی من در شروع جلسهی ویژهی انجمن موسیقی قم
در دههی فجر ۱۳۸۵ قرائت قرآن حقیر در سالن آمفیتئاتر ادارهی کل ارشاد اسلامی قم ۵/۱۲/۸۵
در حضور عدهی زیادی از اهالی موسیقی قم و در دیدار صمیمی آنها با مسئولین ادارهی کل ارشاد قم از جمله آقای حمید رسائی مشاور وزیر ارشاد و مدیر کل ارشاد اسلامی قم، شرفخانی معاون فرهنگی-هنری، معاون امور مالی ارشاد قم. بخشی از افراد حاضر در جلسه از اهالی موسیقی از این قرار بودند:
استاد انصاری (نی)، حسین نوروزیان، سلیمانی (نی)، امیر زینلی، محمود شریف (آواز)،
امیر حاجابراهیمی، احسانپور، حمید شاهاحمدی، گیتیرخ، قلمداران (تار)، حسن شیرزاد (نی) و پسرش عباس، مظفری (آواز)، امیر کاظمی (آواز)، محسن فهیمی، خانم پارسایی (آواز)، خانم احسانپور.
در ضمن آیاتی که برای تلاوت در این جلسه از قبل انتخاب کرده بودم، حسابشده بود و تعریضی از زبان قرآن به تحریمکنندگان موسیقی بود؛ به خصوص این آیه که دوبار هم آن را تکرار کردم:
قل من حرم زینةالله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق؟ قل هی للذین آمنوا!
بگو: چه کسی (و کدام مقام غیرمسئول) زینتهای الهی و طیباتی را که خدایتعالی برای بندگانش خارج کرده، تحریم کرده است؟ قرآن من در پارکینگ منزلمان در قم ۷/۱۲/۸۵
ضبط با آیسی.رکوردر سونی و تبدیل به ام.پی.تری و ادیت و اکودارکردنش با کولادیت
۸۵/۱۲/۱۷
قرائت قرآن حقیر در انجمن دوستداران حافظ در منزل آقای محسنی در حضور آقایان:
حسن اعرابی ، صادقیان (خوانندهی سنتی به شیوهی ایرج) ، خاکی ، تقوی ، بشری
بعد از «اعوذ بالله»گفتن حقیر صدای زنگ موبایل یکی از حضار (ظاهرآ آقای بشری) به گوش میرسد که صدای «گربه» است!
من هم «بسمالله» را در حالی به زبان میآورم که لبخندم را فرو میخورم و از حالت ادای جمله محسوس است.
۸۵/۱۲/۲۵
قرائت قرآن حقیر در منزل شیخ علی زند قزوینی و قبل از درس عقاید ایشان برای بچههای محل
اذانگویی من در منزل «عمه حلیمه»ام در روستای تاکند در ۷ فروردین ۸۶
قبل از نماز جماعت خانگی ظهر و عصر به امامت ابویام آیةالله تاکندی صدای ابوی نیز در این فایل ضبط شده است که مشغول به اصطلاح «حکایت اذان» (تکرار هر جملهی اذان بعد از موءذن) هستند ۸۶/۱/۱۵
قرائت قرآن حقیر در منزل آقای بشری در قم در جلسه دوستداران حافظ قرائت قرآن من در منزل شیخ غلامعلی زند جمعه ۲۴ فروردین ۸۶ بعد از جلسهی تدریس عقاید اسلامی توسط میرزا علی زند «سورهی نازعات: «هل اتیک حدیث موسی»
تصویر شیخ غلامعلی زند قزوینی (سمت راست) که منزل کوچکش در کوچهی بیگدلی قم، محل برگزاری جلسات دینی و کانونی برای جلب و جذب جوانان محله و دانشجویان است
میرزا علی زند (سمت چپ) فرزند بیستسالهی شیخ غلامعلی است و هفتهای یک بار در همین اتاق درس عقاید اسلامی میدهد و پدرش نیز گاه در درس پسر شرکت میکند قرآنخوانی من در استودیوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم
وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض/ اواخر فروردین ۸۶ / صدابردار: اوسطی / ضبط با ضبط سونی اصل ژاپن که اوسطی آن را نایاب و مخصوص برخی کارهای جاسوسی دانست قرائت قرآن حقیر (سورهی مبارکهی جمعه) در جلسهی مدرسین انجمن خوشنویسان قم به مناسبت روز معلم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۸۶ / حضار: استاد عبدالرضایی، حسن اعرابی، مسعود رنگساز، محمدتقی اسدی، شریفی، صحرانورد، احمد نوروزی، خانمها: رشیدالاءسلامی، حکیمه پوریزدانپرست، آهنی، وزیری، پاکنژاد، انسیه بیات
قرائت قرآن من در منزل شیخ غلامعلی زند جمعه ۲۱ اردیبهشت ۸۶ قبل از جلسهی تدریس عقاید اسلامی توسط میرزا علی زند سورهی یونس آیه ۵۳: «و یستنبوءنک أ حق هو»
قرائت قرآن حقیر در ۲۲ اردیبهشت ۸۶ در مدرسهی علمیّهی رضویّهی قم واقع در خیابان آذر
در مراسم یادوارهی ۱۸۶ نفر از شهدای این مدرسه در ضمن بلافاصله بعد از قرائت قرآن، مبادرت به خواندن آواز کردهام که فایل صوتی آن را در قسمت آوازهایم قرار دادهام
قرائت قرآن حقیر در مراسم تجلیل از عکاسان قزوینی در ۸ سال دفاع مقدس و از جمله خود حقیر. ۴ خرداد ۸۶ / قزوین ، خ شهید بابایی ، تالار کتابخانهی حضرت امام خمینی(س) / در این مراسم آیاتی از سورهی نور را به انتخاب «عباس عطاری» دوست عکاس قدیمی (فعلا شاغل در رادیو تهران) که در مراسم مزبور مورد تجلیل قرار گرفت، قرائت کردم
قرآنخوانی من در روضهی خانگی منزل آقای الهی (نوهی مرحوم آیةالله العظمی اراکی) در ۱۰ خرداد ۸۶. مجلس روضه به مناسبت ایام فاطمیه منعقد شده بود و حقیر آیات مشهور سورهی مبارکهی نور (الله نورالسموات و الارض) و سورهی مبارکهی کوثر را تلاوت کردم تا به بانوی مکرمهی اسلام حضرت زهرا(س) ربط داشته باشد. سخنران مجلس هم ابراز کرد که آیات مزبور از سورهی نور به حضرت فاطمه(س) تفسیر شده است. در این محفل آوازی هم خواندم که در بخش آوازهای من بشنوید
قرآنخوانی من در روضهی خانگی منزل آقای الهی (نوهی مرحوم آیةالله العظمی اراکی) در ۱۱ خرداد ۸۶
قرآنخوانی بنده در منزل میرزا علی زند قزوینی در قم، خیابان صفائیه، کوچهی بیگدلی
قبل از درس عقاید اسلامی میرزا علی برای جمع جوانان / ۲۵ خرداد ۸۶ / و قیل للذین اتقوا ما ذا أنزل ربکم قالوا خیرآ قرآنخوانی من در روضهی خانگی آقای ابنالرضا از علمای خوانسار و در حضور حجةالاءسلام حجت کشفی (استاد خوشنویس و سخنران محفل) / قم / ۲۷ خرداد ۸۶ / شب شهادت حضرت زهرا(س) / بخشی از آیات انتخابی به حضرت فاطمه(س) تفسیر شده است: الله نور السموات و الاءرض مثله نوره کمشکوة فیها مصباح / برخی از حضار: حرم پناهی همسایه
قرآنخوانی من در روضهی خانگی آقای ابنالرضا و در حضور حجةالاءسلام حجت کشفی / قم / ۲۸ خرداد ۸۶ / در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها / انتخاب سوره زلزال بدین مناسبت بود که در آن روز در قم زلزله ای حدود ۶ ریشتری به وقوع پیوست
قرآنخوانی من در روضهی خانگی آقای ابنالرضا و در حضور حجةالاءسلام حجت کشفی / قم / ۲۹ خرداد ۸۶ / انتخاب ابتدای سوره حج که در باب زلزله قیامت بحث می کند، به مناسبت پس لرزه های زلزله بود که همچنان در قم وجود دارد و مردم را بیمناک کرده است. دیگر حضار جلسه: محسن امینی همسایه ی چندین ساله ی ما در قم ، آقای توتونکار همسایه
قرآنخوانی بنده در منزل میرزا علی زند قزوینی در قم، خیابان صفائیه، کوچهی بیگدلی
قبل از درس عقاید اسلامی میرزا علی برای جمع جوانان / ۱ تیر ۸۶ / ابتدای سورهی حج (ان زلزلة الساعة شیء عظیم) + سورهی زلزال انتخاب به مناسبت زلزلههای اخیر در قم
قرآنخوانی بنده در انجمن خوشنویسان قم در خیابان دورشهر، پلاک ۱۰۰، طبقه ۴
دوم تیر ۸۶ در حضور مدرسین و اساتید انجمن خوشنویسان قم: نعمان صحرانورد، محمدتقی اسدی، ابوالفضل اسدی، احمد نوروزی، شریفی، داوود چاووشی، حسن اعرابی و خانمها: آهنی، وزیری، حکیمه پوریزدانپرست، رشیدالاءسلامی این قرائت چون از حفظ انجام شد، چند اشتباه لفظی دارد قرآنخوانی بنده در مسجد رفعت قم واقع در خیابان صفائیه در ۳ تیر ۸۶ در مجلس ترحیم پدر مسعود رنگساز دوست خوشنویسم
قرآنخوانی من در منزل میرزا علی زند قزوینی و بعد از درس عقاید اسلامی او در جمع جوانان دانشآموز و دانشجو هشت تیر ۸۶
قرآنخوانی من در منزل میرزا علی زند قزوینی و قبل از درس عقاید اسلامی او در جمع جوانان دانشآموز و دانشجو بیست و دو تیر ۸۶
قرائت قرآن حقیر در تالار غدیر قم در جلسهی ویژهی انجمن موسیقی قم و قبل از سخنرانی محققانهی رضا بابایی در باب موسیقی در اشعار مولوی. در ضمن انتخاب آیههای قرائت بنده نیز با مشورت رضا بابایی بود. قبل از اجرا به ایشان گفتم: برای چنین جلسهای آیهی و نفخ فی الصور را بخوانم، با وصف اینکه صور نوعی ابزار موسیقی است، چطور است؟ ایشان گفت: فاذا نقر فی الناقور را بخوان! چون من هم میخواهم در بارهی شعری از مولوی که به ناقور اشاره کرده است، صحبت کنم. حضار مجلس: استاد انصاری (نی)، سعید روحانی (خواننده)، محسن آبکار، حسین نوروزیان، امیر احمدی، محمد یوسفی، مهدی افشار، عسگری، کلهر، مهدی قاسمی، حمید سعادتخواه، امیر نوری، هادی رضایی، چاووشی، عالمی، امیر حاجابراهیمی (مجری برنامه)، امیر زینلی، داود خواجوی، کاشانی مقدم، اسحاقی، حمید شاهاحمدی و غیره / بیست و نهم تیر ۱۳۸۶
akbar shaham قرآنخوانی من در مجلس یادبود دومین سالگرد فوت حاج اکبر شهام
ردیفدان موسیقی قمی که برای اولین بار ردیف آوازی را وارد مداحی کرد / سی تیر ۸۶ قم، بلوار امین، تالار پذیرایی پیوند / شروع قرائت با آیه: و عبادالرحمن الذین یمشون علی الاءرض هونا قرآنخوانی من در منزل شیخ علی زند قزوینی و قبل از درس عقاید اسلامی ایشان در ۵ مرداد ۸۶ / به لحاظ مناسبت روز که شب سیزده رجب و میلاد حضرت علی(ع) بود، آیهی «انما ولیکم الله ... راکعون» از سورهی مائده را که به آن حضرت تفسیر شده است، تلاوت کردم.
قرآن.خوانی من در منزل محسنی در جمع دوستداران حافظ و قبل از سخنرانی دکتر پروفسور اسلامی در ۳۱ مرداد ۸۶ که بعد از اجرای حقیر در خصوص آیه.ای که تلاوت کردم، صحبت کرد
كه در ادامۀ همين فایل صوتی آمده است
تصویر دکتر اسلامی که برای چند روز بعد از این جلسه ویزای سفر به بوسنی.هرزگوین را برای تدریس در دانشگاه آنجا داشت و در انتهای محفل از دوستداران حافظ خداحافظی کرد در تصویر فوق حقیر با پیراهن قرمز در حال عکاسی از دکتر اسلامی هستم قرآنخوانی من در منزل آقای تقوی از دوستداران حافظ / در ۱۴ شهریور ۸۶ / آیات قرائتشده: چون در آستانهی ماه مبارک رمضان هستیم، از آیات مربوط به روزه در سورهی بقره تلاوت کردم
قرائت من در استودیوی رادیو بجنورد (مرکز استان خراسان شمالی) در ۲۰ شهریور ۸۶
ضبط برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان
قرائت من در انجمن خوشنویسان قم در ۱۱ آبان ۸۶ قبل از شروع جلسهی انتخابات بازرس شعبه
و در حضور دوستان و مهمانان استاد احمدعبدالرضایی، ملکیپور -مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان تهران- حسنی ،بازرس انتخابات، حسن اعرابی، محمدحسین رازقی، محمدحسین چاووشی، پوربافرانی، خانم آهنی، علامه و سایرین
قرائت من در افتتاح جشنوارهی سرود کریمهی اهلبیت در ۲۸ آبان ۸۶/ سالن غدیر استانداری قم
قرائت قرآن من در انجمن غزل قم در اول آبان 87
قرائت قرآن من در افتتاح جلسه ی انتخابات انجمن خوشنویسان قم در ۱۰ آبان ۸۷
آرشیو قرائت قاریان بزرگ مصری >> اینجا
به تازگی و از طریق اینوایت دوست هنرمندم محمدرضا سرودلیر در سایت کلوب.کام عضو شده در کلوبهای مختلف آن - از جمله «کلوب استاد شجریان» - ثبت نام نمودهام. آخرین مطلبی که در این سایت نوشتم، ذیل نامۀ دوستی در مورد مرحوم سید جواد ذبیحی بود. تصویر مطلبی که آنجا نوشتم، در اینجا قرار میدهم.
توجّه:
با عنایت به اینکه برخی از کاربران از طریق سرچ نام مرحوم « ذبیحی » وارد پست حاضر میشوند، ترجیح دادم این پست را به درج لینک اجراهایی که از این خوانندهی متبحّر که در آرشیو شخصیام دارم، اختصاص دهم. سعی خواهم کرد هر بار که از طریق برنامۀ « وبگذر » پی ببرم که کاربری از راه جستجوی نام این خوانندۀ مرحوم و محترم، به اینجا راه یافته است، یک اجرا به این اجراها بیفزایم.
امروز (۱۳ خرداد ۸۶) لینک اجرای نخست را تقدیم میکنم.
برای شنیدن فایلها یا کلیک کنید و به سایتی که فایلها در آن آپلود شده بروید و به طور زنده گوش کنید (یا دانلود کنید) و یا از امکان راستکلیک و گزینۀ save target as استفاده کنید و فایل را در رایانۀ خود ذخیره کنید.
|
یارب من اگر گناه بیحد کردم / غفران تو را به روی خود سد کردم آواز و مناجات مرحوم ذبیحی در مایۀ افشاری که در خلال آن گوشههای مختلف از جمله: عراق و رهاب اجرا میشود و گاه به دشتی هم گریز زده میشود. دریافت 1/5 دقیقه از این اجرا >>>اینجا برای دریافت نسخۀ کامل (30 دقیقه) اسمس دهید: 09127499479 یا: t.me/qom44 به پاس پیام امیدبخش دوست ذبیحیدوست ۶۸سالهام: اکبری از لندن akbari1319@hotmail.com که امروز (۲۹ دی ۸۶) برایم فرستاده است، نسخۀ دیگری از اجرای افشاری بالا را که دوستم حسین جاودانی از تبریز در مهر ۸۶ برایم پست کرد، بعد از نویزگیری در اینجا قرار میدهم: نمونه در حدّ 2 دقیقه >>> اینجا برای دریافت نسخۀ کامل (29 دقیقه) اسمس دهید: 09127499479 یا: t.me/qom44 |
|
|
امروز ۲۹ خرداد ۸۶ این مورد تقدیم میشود:|
امروز ۲ تیر ۸۶ این مورد تقدیم میشود: |
امروز جمعه ۲۲ تیر ۸۶ این مورد تقدیم میشود:|
|
|
|
|
امروز ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ (۶ رمضان) |
امشب که مصادف با شب ۱۹ رمضانالمبارک ۱۴۲۸ و برابر با ۹ مهر ۸۶ است، همچنان شاهدم که علاقمندان بسیاری از ایران و جهان برای شنیدن صدای مرحوم ذبیحی به این پست از وبلاگ حقیر سر میزنند. دوستانم در سایت «ایران.اولد.دات.نت» نیز لینک وبلاگ مرا در سایتشان گذاشتهاند که از ایشان هم تشکر میکنم.
|
|
امروز ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ اجرای شوردشتی مرحوم ذبیحی تقدیم میشود. با تشکَر از دوست عزیزم سیَد محمّد علوی از نوشآباد کاشان که این اجرا را در ۸ بهمن ۸۶ برای حقیر به قم آوردند:
گر درد دهد به ما مگر راحت دوست - از دوست هر آنچه آید نیکوست
نمونه در حدّ 1/5 دقیقه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (28 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
در ایّام اخیر چند تماس نیروزا و هیجانبخش داشتم که مرا به ادامۀ راه در خصوص ارائۀ آرشیو مرحوم ذبیحی ترغیب کرد. یکی تماس یکی از بستگان مرحوم ذبیحی از مشهد با موبایل بنده. تصورّم این بود که بابی برای تهیّۀ برخی از نوارهای آن مرحوم که در دسترس نیست، فراهم آمده است. ولی دوست مزبور ابراز کرد که تمام اسناد و مدارک و اصوات آن مرحوم را که در اختیار داشتهاند، در ماههای نخست پیروزی انقلاب که منزل ذبیحی محلّ مراجعۀ توأم با بازجویی از سوی برخی نهادهای امنیّتی و اطّلاعاتی بود، امحا شده است. این دوست حتّی غرضش از تماس را این دانست که بنده آرشیوی را که در اختیار دارم، برای ایشان پست کنم! به هر حال این هم خود از عبرتهای روزگار است.
تماس دیگری داشتم امروز (اوّل اسفند ۸۶) از اصفهان که دوستی ۲۷ ساله و کارمند یکی از ادارات ضمن تشکّر بابت اینکه آرشیوم را در سطح عموم منتشر کردهام، مواردی را تصحیح کرد. گفت:
از دو «ربّنا»یی که در این پست قرار دادهام، اجرای دوم مربوط به ذبیحی است. ولی مورد نخست متعلّق به یک خوانندۀ مذهبی اصفهانی به نام «قوامنیا» است که در حال حاضر نزدیک ۸۰ سال سن دارد.
امشب (۲ اسفند ۸۶) به پاس دو تماس تلفنی فوق، اجرای دیگری از ذبیحی تقدیم میشود.
با تشکَر از دوست عزیزم سیَد محمّد علوی از نوشآباد کاشان که این اجرا را در ۸ بهمن ۸۶ برای حقیر به قم آوردند:
آواز مذهبی مرحوم ذبیحی در مایۀ دشتی
ای ذات یگانه حیّ بیچون العفو!
ای وصف تو از مقال بیرون العفو!
از هر چه گناه من بود افزونتر
ای عفو تو از گناهم افزون العفو
مرا بینیازی ده ای بینیاز
که هم بینیازی و هم چارهساز
به قرآن که خوانندش امّالکتاب
مرا رهبری کن به راه صواب
به پاکی پاکان که پاکم ببر
بیامرز و آنگه به خاکم ببر
مکن مستمندم که خواری برم
تویی دستگیر و تویی دادرس
مبر حاجتم بر در هیچ کس
نمونه در حدّ 2 دقیقه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (31 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
فایل صوتی دعای مجیر سیّد جواد ذبیحی
سبحانک یا الله تَعالیتَ یا رحمن اَجِرنا من النّار یا مُجیر
با تشکّر از دوستم «حسین جاودانی» که این اجرا را در مهر ۸۶ از تبریز برای بنده ارسال کردند.
نمونه در حدّ 0/5 دقیقه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (50 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
فایل صوتی دعا، مناجات، شعرخوانی و مصیبتخوانی سحرگاهی مرحوم سیّد جواد ذبیحی در شب ۱۹ رمضان (شب قدر) در رادیو ایران
دردا که ز بیداد دلِ غافل من - چیزی بجز از خطا نشد حاصل من
من ماندم و یک جهان گناه و دل خویش - داد از دل من، هزار داد از دل من
دریافت نمونه در حدّ 1 دقیقه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (28 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
با تشکّر از «حسین جاودانی» از تبریز بابت ارسال این اجرا در مهر ۸۶ برای بنده.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروز (۱۶ مرداد ۸۷) تماس تلفنیای داشتم از اردبیل. دوستی خود را «داور یوسفپور» و مدرّس دانشگاه در رشتۀ مدیریّت آموزشی معرّفی کرد. ابراز کرد که با پنجاه سال سن، از قدیمالأیّام از علاقمندان صدای مرحوم ذبیحی بوده و در یک نوبت (ظاهراً آخرین بار) که این نغمهخوان در مسجد سپهسالار (شهید مطهّری کنونی) در حضور محمّدرضا پهلوی (شاه سابق) برنامۀ خوانندگی مذهبی داشته، هنرنمایی او را بر روی بیت: «پیمانهای زدیم ز پیمانۀ حسین / گشتیم مست و عاشق و دیوانۀ حسین» که قبل از شروع بیت، شاه را با تعبیر «شاهنشاها!» مورد خطاب قرار داده بود، از تلویزیون رؤیت کرده است. ایشان عنوان کرد که مدّتها در جستجوی فایلهای مرحوم ذبیحی بوده و هفتۀ گذشته در کمال ذوقزدگی وبلاگ حاضر را یافته است.
به پاس این تماس نیروبخش و انرژیزا یکی دیگر از فایلهای صوتی آرشیوم را با صدای ذبیحی که در مایۀ تلفیقی همایون و سهگاه اجرا شده و تاکنون تقدیم بازدیدکنندگان عزیز وبلاگم نکرده بودم، پیشکش میکنم.
اشعار مذهبی و مناجاتنامۀ خواجه عبدالله انصاری
(مایۀ تلفیقی همایون و سهگاه)
به مردان راهت تو راهی بده - وزین دشمنانت پناهی بده
امید است از آنان که طاعت کنند - که بیطاعتان را شفاعت کنند
... الهی اگر نفسی به تو پردازم، به حور و قصور کی نازم؟
نمونه در حدّ 2 دقیقه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (14 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
با تشکّر از: حسین جاودانی از تبریز که فایل حاضر را در مهر ۸۶ برای حقیر پست کردند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«سیّد محمّد شجاعالدّین» دوست ذبیحیدوست ۵۵ سالهام در ۲۷ شهریور ۸۷ مطابق با ۱۶ رمضانالمبارک ۱۴۲۹ از برازجان تماس گرفتند. ایشان قبلاً هم با من تماس تلفنی داشتند. اما آن روز جملاتی از دعای افتتاح را با لحن و لهجۀ مرحوم ذبیحی در پشت تلفن برای بنده قرائت کردند که بسیار دلپذیر و جالب و نزدیک به اصل بود. اخوی ایشان هم قبلاً از بوشهر با بنده تماس گرفته و بابت قراردادن فایلهای صوتی ذبیحی در اینترنت تشکّر و اظهار لطف کرده بود. به هر تقدیر به پاس این تماس، اجرای تازهای از مرحوم ذبیحی را که تاکنون تقدیم بازدیدکنندگان عزیز نکرده بودم، تقدیم مینمایم:
آواز مذهبی مرحوم ذبیحی در مایۀ دشتی
سینهها بینم ز سوز هجر تو بریان شده
دیدهها بینم ز درد عشق گریان آمده
نمونه در حدّ 80 ثانیه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (12 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
با تشکَر از دوست عزیزم سیَد محمّد علوی از نوشآباد کاشان که این اجرا را در ۸ بهمن ۸۶ برای حقیر به قم آورد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امشب ۲ مهر ۸۷ مطابق با ۲۱ رمضان ۱۴۲۹ دوستی از قم به نام جناب «خانی» ۲۰ ساله با موبایل من تماس گرفت. بعد با پدر بزرگوارشان که خود را از منبریهای قم معرّفی کرد، صحبت کردم. ایشان ابراز کرد که با شیخ غلامعلی زند قزوینی - که بنده با ایشان مرتبطم - آشنایی دارند. نیز عنوان کرد که عکسی از ذبیحی در اختیار دارند که روی کتابی حاوی مناجاتهای ایشان چاپ شده است و همچنین نوارهایی دارند که در آرشیو بنده نیست و گفتند که سالهای بسیاری است در پی نوارهای آن مرحوم هستند و حتی از طریق آشنایی که در رادیو مشهد دارند، پیجوی نوارهای ذبیحی بودهاند. ولی جواب مثبتی در این خصوص دریافت نکردهاند. حتی از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال برای روح مرحوم ذبیحی قرآن تلاوت کردهاند به امید اینکه نواری از ایشان به دستشان برسد! در آخر خوشحال بودند که امروز از طریق دامادشان با وب من آشنا شدند و قرار شد که ملاقات حضوری هم با یکدیگر داشته باشیم. به پاس این تماس تلفنی نیروبخش اجرای تازهای از مرحوم ذبیحی را تقدیم میکنم:
آواز ذبیحی در مایۀ سهگاه که در شب آخر رمضان از رادیو ایران پخش شده است
کی رفتهای ز دل که هویدا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را (شعر فروغی بسطامی)
نمونه در حدّ 45 ثانیه >>> اینجا
برای دریافت نسخۀ کامل (14 دقیقه) اسمس بزنید: 09127499479 یا: t.me/qom44
با تشکَر از دوست عزیزم سیَد محمّد علوی از نوشآباد کاشان که این اجرا را در ۸ بهمن ۸۶ برای حقیر به قم آورد.
فروش DVD
اصوات کمیاب و نایاب
سیّد جواد ذبیحی
اسمس بزنید:
09127499479
t.me/qom44
آپدیت جامع پست و اصلاح لینکها: 97/9
آواز من در مایهی سهگاه
در ۱۷ مرداد ۸۶
در منزل احمدی در جلسهی دوستداران حافظ
من بر روی غزل حافظ:
«ستارهی بدرخشید و ماه مجلس شد»
به مناسبت ایام بعثت پیامبر اکرم(ص)
در حضور استاد اسلامی، حسن اعرابی، خاکی، پویا، مهدی فراهانی، تقوی و پسرش، بشری،...![]()
آواز من در مایهی شوردشتی
با تار امیر قرهبیگلو
بر روی غزل حافظ:
«خوشا دلی که مدام از پی نظر نرود / به هر درش که بخوانند بیخبر نرود»
۲۵ مرداد ۸۶ / پارکینگ منزلمان در قم![]()
آواز من در مایهی سهگاه و چهارگاه
در ۲۹ مرداد ۸۶
در جوار دوست نکورویم محمد رستمی
در پارکینگ منزلمان در قم![]()
آواز من در مایهی نوا
با تار مهدی علیبیگی
بر روی اشعار «هادی رنجی» و سعدی
۲۹ مرداد ۸۶
در مغازهی سازفروشی علیبیگی
در پاساژ مروارید قم![]()
آواز من در مایهی سهگاه
در ۳۱ شهریور ۸۶
در منزل محسنی
با نی حسن نیکروش
بر روی غزل سعدی:
متناسبند و موزون حرکات دلفریبت / متوجه است با ما سخنان بیحسیبت
در جلسهی دوستداران حافظ از جمله:
در حضور استاد اسلامی، حسینپور، پویا، تقوی و پسرش حامد
(بعد از اجرای من امیر احمدی در همان گام، آواز را ادامه داد که در فایل موجود است)![]()
آواز من در مایهی ماهور
در جمعه ۲ شهریور ۸۶
در انجمن موسیقی قم واقع در خیابان دورشهر
با سهتار علی نوروزیان
بر روز غزل سعدی:
«ناچار هر که صاحب روی نکو بود / هر جا که بگذرد همه چشمی در او بود»
در حضور:
حسین نوروزیان، امیر احمدی، امیر حاجابراهیمی، ابوالفضل مثقالی![]()
آواز من در مایهی چهارگاه
در شنبه ۳ شهریور ۸۶
با تار مهدی علی.بیگی
در مغازه.ی او در پاساژ مروارید قم
بر روی غزل حافظ:
«خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود / گر تو بیداد کنی شرط مروت نبود»![]()
دوخوانی من و آقای واعظی
از بستگان نزدیک مرحوم موءذنزادهی اردبیلی
moazzenzadeh ardabili
در پارکینگ منزلمان در قم
۱۱ شهریور ۸۶![]()
دو آواز از من همراه با ساز حمید جواهریان
در منزل ایشان در قم، روبروی حرم مطهر حضرت معصومه(س)
در ۱۲ شهریور ۸۶ :
۱. در مایهی بیات اصفهان
همراه با تنبور حمید جواهریان
بر روی غزلیاتی از سعدی و حافظ![]()
۲. در مایهی شور
توام با مایههایی از دشتی و ابوعطا
همراه با تار حمید جواهریان
بر روی اشعاری از خواجوی کرمانی و حافظ![]()
عکس زیر مربوط به همین بزم میباشد:
------------------------------------------------------------
آواز من در مایهی بیات ترک
با نی حسن نیکروش / در ۱۴ شهریور ۸۶
در منزل آقای تقوی و در جلسهی دوستداران حافظ
بر روی غزل حافظ:
«با دلارامی مرا خاطر خوش است / کز دلم یکباره برد آرام را»
دکلمهی قبل از آواز: حسن اعرابی
بعد از آواز من آقای صادقیان از خوانندگان قدیمی قم که در سبک ایرج میخواند،
آواز مرا در همان گام و با نی نیکروش ادامه داد:![]()
آواز من در مایهی ابوعطا، شور، دشتی
در
استودیوی رادیو بجنورد
(مرکز استان خراسان شمالی)
در ۲۰ شهریور ۸۶
ضبط برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان
آواز من در مایهی نوا
با سهتار ابوالفضل مثقالی
در پارکینگ منزلمان
در جمعه ۲۳ شهریور ۸۶
بر روی غزل «هادی رنجی»
«ای ذکر جانفروز تو مفتاح بابها / وی یاد دلفروز تو زیب کتابها»
و «سعدی شیرازی»![]()
تصویر زیر مربوط به همین بزم میباشد:
آواز من در مایهی شور
با تار مهدی علیبیگی و ضرب سید علی چاووشی
در مغازهی علیبیگی در پاساژ مروارید قم
۲۵ شهریور ۸۶ مطابق با ۴ رمضان![]()
عکس زیر مربوط به همین بزم میباشد:
عکاس: ابوالفضل خزاعی
آواز من در مایهی شور و برخی متعلقات آن
بر روز غزل حافظ:
«بیا که قصر امل سخت سستبنیاد است / بیار باده که بنیاد عمر بر باد است»
با سهتار ابوالفضل مثقالی
و در منزل ایشان در بلوار شاهسیدعلی قم
نیمهشب ۲۶ شهریور ۸۶ مطابق با ۵ رمضان ۱۴۲۸![]()
آواز بیاتترک من
با ارگ عباس شیرزاد
در ۲۷ شهریور ۸۶ مطابق با ۶ رمضان
در منزل شیرزاد در بلوار شاهسیدعلی قم
بر روی غزل حافظ:
«ز گریه مردم چشمم نشسته در خون است / ببین که در طلبت حال مردمان چون است»
تصنیف: کردی، نکردی (عارف قزوینی)![]()
عکس زیر مربوط به همین بزم دونفره میباشد:
آواز ماهور من و سیّد محمدعلی اسحاقی
در ۳۱ شهریور ۸۶ مطابق ۱۰ رمضان ۱۴۲۸
در منزل امیر گرامی بعد از افطار در جمع دوستان و اساتید:
استاد فرامرز نجفی تهرانی (استاد معروف ضرب زورخانه) + استاد شریف صادفی (شاعر قمی) + آقای غضنفری (فرزند آیةالله غضنفری) + دکتر رضوانی + حسین و امیر فردی (نوازندهی ضرب زورخانه) و ...
تصنیف مرغ سحر:
ضرب اسحاقی + صدای حقیر و اسحاقی![]()
عکسهای زیر هم مربوط به همین بزم است:
مرکّبخوانی من
(نوا، بیات اصفهان، شور)
در ۱۳ مهر ۸۶ مطابق با شب ۲۳ رمضان ۱۴۲۸
با نی: حسن نیکروش
در روستای وشنوه از توابع استان قم
در باغ محمدرضا خاکی در جمع دوستان:
تقوی، بشری، پویا![]()
در همان شب دو آواز ماهور هم با نی حسن نیکروش خواندم:
ماهور اول > اینجا ماهور دوم > اینجا
مرکّبخوانی من
در مایهی ابوعطا و اصفهان و دشتی
در ۱۶ مهر ۸۶
با سهتار ابوالفضل مثقالی و ضرب حسین نوروزیان
در پارکینگ منزلمان در قم
اجرا >>> اینجا
صحبتهای بعد از اجرا >>> اینجا
آواز ابوعطای من
در ۱۸ مهر ۸۶
در بزم خانگی در منزل دکتر رضوانی
با نی: رضا رامش و دف: داریوش چهاردولی
>>> اینجا
عکسهای مربوط:
آواز ماهور من
در نیمهشب ۱۸ مهر ۸۶
در پارکینگ منزلمان در قم
با سهتار: عباس قلمداران
>>> اینجا
ادیت دیگری از همین اجرا {تاریخ ادیت: ۲۰/۱/۸۸} >>> اینجا
عکس مربوط به این بزم:
مرکّبخوانی من
در ۱۲ مقام و دستگاه موسیقی
اصیل ایرانی در یک مجلس
به همراه:
سهتار ابوالفضل مثقالی و سهتار امیر قرهبیگلو
۲۷ مهر ۱۳۸۶
پارکینگ منزلمان در قم
مدت اجرا: ۹۰ دقیقه که در ۳ قسمت تقدیم میشود:
قسمت اوّل / قسمت دوم / قسمت سوم
عکس زیر مربوط به همین بزم میباشد:
آواز من در مایهی چهارگاه
به همراه:
تار عباس قلمداران
abbas qalamdaran ghalamdaran
بر روی غزل ادیبالسّلطنهی سمیعی
۲ آبان ۱۳۸۶
منزل تقوی / قم![]()
عکس زیر مربوط به همین بزم شبانه میباشد:
مرکّبخوانی من
در مایهی شور، دشتی، ابوعطا و بیاتترک
به همراه:
نی امیر حاجابراهیمی و سهتار امیر قرهبیگلو
۷ آبان ۱۳۸۶
پارکینگ منزلمان در قم
اجرا >>> اینجا
صحبتهای بعد از اجرا >>> اینجا
دکلمه، آواز و تصنیف بداهه
در مایه شور دشتی بیاتترک
رضا شیخمحمدی و سهتار امیر قرهبیگلو
۱۱ آبان ۸۶
پارکینگ منزلمان در قم![]()
مرکبخوانی من
در مایهی شور و چهارگاه
به همراه:
سهتار ابوالفضل مثقالی و ضرب امیر فردی
۱۲ آبان ۱۳۸۶
پارکینگ منزلمان در قم
اجرا >>> اینجا
صحبتهای بعد از اجرا و پشت صحنه >>> اینجا
دکلمه و آواز من در مایهی اصفهان
به همراه: سهتار ابوالفضل مثقالی و ضرب رضا احسانپور
۱۳ آبان ۱۳۸۶
منزل دکتر رضوانی در قم
در حضور استاد فرامرز نجفی تهرانی (استاد ضرب زورخانه) و دوستان:
امیر گرامی، حسین و امیر فردی، منصور زندیفر![]()
آواز و تصنیف من در مایهی افشاری
به همراه: سهتار ابوالفضل مثقالی
۱۴ آبان ۱۳۸۶
پارکینگ منزلمان در قم![]()
آواز من در مایهی همایون
به همراه: تار امیر قرهبیگلو
نیمهشب ۱۴ آبان ۸۶
پارکینگ منزلمان در قم
در جمع دوستان:
علی ملکیان (از معلمین قم و شاگرد خوشنویسی ابوالفضل احمدی مدرس انجمن خوشنویسان قم و همکار حقیر)، بشیری، محسن نادری![]()
آواز من در مایهی بیاتترک
به همراه: سهتار ابوالفضل مثقالی
۱۵ آبان ۸۶
دکلمهی ابتدا: حسن اعرابی
شعر دکلمه: زندهیاد قیصر امینپور
شعر آواز: حافظ
تصنیف انتها: ملودی از عارف قزوینی (کردی نکردی) / شعر رضا شیخمحمدی![]()
آواز من در مایهی سهگاه
به همراه: نی حسن نیکروش
۳۰ آبان ۸۶
بر روی شعر حافظ:
«ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم»
در منزل آقای بشری و در جلسهی دوهفتگی دوستداران حافظ
در حضور:
حسن اعرابی، امیر احمدی، صادقیان، محسنی و ...![]()
آواز من در مایهی ماهور
من و انکار شراب این چه حکایت باشد؟
۱۴ آذر ۸۴
در منزل استاد آوازم حاج داود چاووشی در حضور آقایان:
امیر تفتی، حمید سعادتخواه، داود چاووشی و موحّد حسینی
(تفاءّل شعر و انتخاب دستگاه توسّط آقای موحّد)![]()
آواز من در مایهی بیاتاصفهان و سهگاه
به همراه: تار امیر قرهبیگلو
۱۷ آذر ۸۶
بر روی غزلیاتی از حافظ و سعدی![]()
آواز من در مایهی شور
به همراه: سهتار ابوالفضل مثقالی
۲۶ آذر ۸۶
بر روی غزلیاتی از حافظ![]()
آواز بیاتاصفهان من
با تار امیر قرهبیگلو و ضرب رضا احسانپور
در قم، منزل حجةالاسلام سید جعفر غضنفری
فرزند آیةالله غضنفری
در ساعت ۲ بعد از نیمهشب
۶ دی ۸۶
در جمع دوستان:
امیر گرامی، حیدریان (برادر شهید جعفر حیدریان) و همسرش، جواد غضنفری و همسرش، برادر جواد غضنفری، صادق باقری
غزل آواز:
مولوی (روزها فکر من این است و همه شب سخنم)
غزل نصنیف:
حافظ (روی بنما و وجود خودم از یاد ببر)
| 861006_mn+qarabeig... |
دکلمه، آواز و تصنیفخوانی رضا شیخ محمدی
در مایهی شوردشتیابوعطا
همراه با نی امیر حاجابراهیمی و تار ابوالفضل مثقالی و ضرب رضا احسانپور
بر روی غزل حافظ:
«دست از طلب ندارم تا کام من برآید»
تصنیف: فاتحهای چو آمدی بر سر خستهای بخوان (حافظ)
در نیمهشب ۱۰ دی ۸۶
در منزل امیر گرامی در قم، خیابان باجک
در حضور دوستان:
امیر زینلی(خواننده موسیقی سنتی قم و شاگرد حمیدرضا نوربخش)،
محسن فهیمی (ویولونیست)، محمود لبّافان
(علاقمند به موسیقی و دستاندرکار فرش ابریشم)
امیر گرامی و شوهرخواهرش طباطبایی و فرزندان ایشان،
سیّد جعفر غضنفری و پدر بزرگوارشان آیةالله خوانساری
| 861010_r-sheikh-m+... |
| Ho |
مشق آواز رضا شیخ محمدی در شور و متعلقات آن
با سهتار امیر قرهبیگلو
۱۴ دی ۸۶ / پارکینگ منزل شیخ در قم
تصنیف:
دانی که چیست دولت دیدار یار دیدن
در کوی او گدایی بر خسرویگزیدن
تصنیف:
ما همه چشمیم و تو نور ای صنم!
چشم بد از روی تو دور ای صنم!
| 861014_r-sheikh-m+... |
دکلمه، آواز و تصنیف در مایهی بیاتاصفهان
مشق رضا شیخمحمدی
در نیمهی دی ۱۳۸۶
در پارکینگ منزل شیخ در قم
سهتار اول: ابوالفضل مثقالی / سهتار دوم: امیر قرهبیگلو
نی: مهدی افشاریمهر / ضرب: امیر نوری
با حضور دوستان: ملکیان و شکر shokr
بر روی اشعاری از سعدی شیرازی:
۱. «تا خبر دارم از او بیخبر از خویشتنم / با وجودش ز من آواز نیاید که منم»
۲. «جانا هزاران آفرین بر جانت از سر تا قدم / صانع خدایی کاین وجود آورد بیرون از عدم»
۳. «ای رخ چون آینه افروخته / الحذر از آه من سوخته»
دکلمهی ابتدا از بهارستان جامی
| 861015_r-sheikh-m+... |
آواز ماهور رضا شیخ محمدی
بدون ساز
بر روی غزل حافظ :
« دردم از یار است و درمان نیز هم / دل فدای او شد و جان نیز هم »
۳۰ دی ۸۶ / پارکینگ منزل شیخ
دکلمه:
غلامعلی اوتـادی / ۱۷ساله
دانشآموز سال سوم دبیرستان (رشتهی ادبیّات)
رئیس شورای مرکزی انجمنهای اسلامی دانشآموزان قم در دو دورهی پیاپی
عضو نمونهی انجمن و جوان نمونهی کشور![]()
GetBC(93); یک نظر
آواز ماهور رضا شیخ محمدی
بدون ساز
بر روی غزل سعدی:
« خوبرویان جفاپیشه وفا نیز کنند / به کسان درد فرستند و دوا نیز کنند»
۲۱ بهمن ۸۶ / پارکینگ منزل شیخ
دکلمه:
محمّد یحیایی![]()
آرشیو آوازخوانیهای من
صفحهی دوم
|
مشق آواز رضا شیخمحمّدی |
دوست علاقمند به موسیقیام: «حسین فردی» که دستی هم در ساخت و ساز ساختمان دارد
و به سفرهای ماءموریّتی به کیش و بم میرود،
در اوایل ماه جاری (خرداد ۸۷) از کیش به من زنگ زد
و همانجا درجا از من خواست که پشت تلفن برایش آوازی در دستگاه چهارگاه بخوانم.
در پارکینگ سقفبلند منزلمان در قم که دفتر کارش کردهام، نشسته بودم،
از کوچه رهگذران میگذشتند و گاه ماشین و موتوری عبور میکرد.
قبول دعوت کردم و آوازی که در آن از گوشههای مختلف دستگاه چهارگاه نظیر:
رجز و هدی، پهلوی استفاده شده، خواندم
و به عادت همیشه قبل از شروع خواندن، دستگاه ضبط صدا را روشن کردم.
حاصل کار را شما هم بشنوید. امیدوارم که لذّت ببرید:
>>> اینجا
مشق آوازخوانی و تصنیفخوانی بداههی رضا شیخمحمّدی
در مایهی سهگاه
به همراه سهتار ابوالفضل مثقالی
بر روی غزلیّات حافظ
۷ مرداد ۸۷
پارکینگ منزل شیخ در قم
>>> اینجا
آواز بیاتترک رضا شیخ محمدی
با سهتار ابوالفضل مثقالی و ضرب سیّد پیمان حسینی
بر روی غزل سعدی:
ما همه چشمیم و تو نور ای صنم
و غزل حافظ:
هزار دشمنم ار میکنند قصد هلاک
گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک
۱۸ شهریور ۸۷ / قم، پارکینگ منزل شیخ
در حضور ابوالفضل خزاعی![]()
آوازخوانی و تصنیفخوانی من در مایهی ماهور
بر روی دو غزل از حافظ شیرازی
اگر به کوی تو باشد مرا مجال وصول / رسد به دوست وصلت نوای من به اصول
و:
در خرابات مغان نور خدا میبینم
وین عجیب بین که چه نوری ز کجا میگیرم
در نزد سید یوسف غیاثی ۱۸ ساله بچّهی کرمان
و بدون ساز
>>> اینجا را کلیک کنید
آوازخوانی و تصنیفخوانی بداههی رضا شیخمحمّدی
در مایهی نوا
به همراه سهتار ابوالفضل مثقالی
بر روی غزلیّات حافظ
۲۹ شهریور ۸۷
شب ۱۹ رمضان ۱۴۲۹
منزل دکتر رضوانی در قم / خیابان باجک
>>> اینجا
+ نوشته شده در دوشنبه هشتم مهر 1387ساعت 22:4 توسط 09127499479 |
یک اظهار نظر
آوازخوانی و تصنیفخوانی بداههی رضا شیخمحمّدی
در مایهی سهگاه و شور
به همراه نی جوانمرد (شاگرد استاد حسن ناهید)
و ضرب احسانپور
بر روی غزلیّات حافظ
۸ مهر ۸۷
منزل آقای گرامی در قم / خیابان باجک
>>> اینجا
آوازخوانی و تصنیفخوانی بداههی رضا شیخمحمّدی
در مایهی همایون
به همراه نی حسن نیکروش
بر روی غزلیّات حافظ
اول آبان ۸۷
در تالار غدیر ادارهی ارشاد اسلامی قم
در نخستین جلسهی انجمن غزل قم
در حضور همسرم زینب میرکمالی و دخترهایم: متینه و مینو
و نیز: جناب کاظم واعظی (خواهر زادهی موءذنزادهی اردبیلی)، امیر احمدی خواننده، بشری، محسنی، داود مظفری شاگرد نوربخش، ...
>>> اینجا
آیةالله شیخ جعفر سبحانی
(Ayatollah jafar sobhani)
و دردسرهای تدریس!
آیةالله شیخ جعفر سبحانی (Ayatollah jafar sobhani)
۸۰ سال سن دارد، از اساتید صاحبنام حوزهی علمیهی قم است.
حقیر مدت ۶ سال «درس خارج اصول» ایشان را که روی نوار کاست ضبط شده بود،
به سفارش رادیوی سراسری معارف، استماع و به برنامهی رادیویی تبدیل کردم
که در سنوات پیش از این رادیو پخش شد.
برای اینکه دوستان بازدیدکنندهی این وبلاگ
با مشکلاتی که اساتید بزرگوار حوزهی علمیه همچون آقای سبحانی در جلسات عمومی تدریس با آن دست به گریبانند، آشنا شوند،
نوزده فایل کوتاه صوتی مربوط به آقای سبحانی را که جنبهی طنز دارد و خود حقیر از اصل نوارها استخراج کردهام، در اینجا قرار میدهم.
ببیند که در این دروس، گاه آمین نابجای یک فرد مریضاحوال درس را به هم میزند
و گاه اشکال بیمورد یک فرد، رشتهی تدریس را از دست استاد خارج میکند
و گاه برخاستن کسی که میخواهد عکس بگیرد
و یا مشکل فنی بلندگوها و صدایی که شبیه ترقه از آنها تولید میشود.
در نام هر فایل ام.پی.تری تاریخ فایل را هم قرار دادهام:
آمین نابجا (الف)
آمین نابجا (ب)
اگه علی ساربانه! (در جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
عویصه حل نشد! (پارازیت شیخ اردبیلی)
ترقه! (اشکال فنی در بلندگوی مسجد اعظم قم)
نگاه مایوسانه (خوش و بش بعد از اتمام درس)
بوس کردن! (شوخی با یک طلبهی اصفهانی)
خبرگزاری آسوشیتدپرس! (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
میام پایینها! (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
خارش کف دست با اسکناس! (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
گردوهای روستای کرمجگان قم! (شوخی با عکاس)
۵ دقیقه دیر کردم! (فایل جدی است و حاکی از جدیت استاد)
به کجا شکایت کنیم؟ (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
قسم به علی و عمر! (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
سوگند به ابروان ناپیوستهات!
آدم بیکار! (جواب به پارازیت شیخ اردبیلی)
دست و بازی!
عکس نگیر!
لبخند کمکدنده! (جواب به اشکال یک طلبه)
قرائت قرآن حقیر (سورهی مبارکهی فجر)
در جلسهی ویژهی انجمن موسیقی قم به مناسبت دههی مبارکهی فجر.
برخی از افراد حاضر در جلسه اینها بودند:
حسین نوروزیان، حاج داوود چاووشی، امیر زینلی، آبکار، امیر احمدی، نیکروش، امیر حاجابراهیمی، یحیی نظری، دکتر صلصالی، آقااحمد کاشانی مقدم، بشری، تقوی، مهدی قاسمی، حسینی بیان،
پسر سنتورزن خانم پاکنژاد (مدرس انجمن خوشنویسان قم)
بعد از قرائت حقیر، حاج داوود چاووشی برنامهی آوازخوانی بدون ساز داشت
و بعد امیر زینلی به همراه نی امیر حاجابراهیمی به پیشنهاد حقیر این ابیات حافظ را که به نوعی قابل انتساب به ایام محرم است که در آن بسر میبریم، در مایهی شوشتری خواند:
رندان تشنهلب را آبی نمیدهد کس / گویی ولیشناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا / سرها بریده بینی بیجرم و بیجنایت
بعد از جلسه آقای چاووشی که استاد آواز حقیر نیز هست، ابراز کرد که
از قرائت قرآن حقیر لذت برده است. نیز توصیه کرد که حقیر این مسیر را بر قرائت آواز با ساز ترجیح دهم؛ چرا که به شأن روحانی حقیر نزدیکتر و مربوطتر است.
آقای حسین نوروزیان هم ابراز کرد که قرائتم فنی بود و گوشههای مختلف موسیقی عرب را اجرا کردم و گفت که اجرایم خستهکننده نبود و اگر باز هم ادامه مییافت، مستمعین کشش داشتند و افزود که
این شیوه قرائت، بر نوع قرائتهای مجالس فواتح که به تعبیر آقای چاووشی رونق مسلمانی را میبرد، به مراتب ترجیح دارد.
>>> دریافت فایل ام.پی.تری قرائت قرآن حقیر
سه فایل صوتی
=========
مربوط به مورخهی ۱۰ بهمن ۸۵ مطابق با روز عاشورای سال ۱۴۲۸ قمری
که در محفل روضهی شیخ غلامعلی زند قزوینی در
قم، خیابان صفائیه، کوچهی بیگدلی، روبروی بیت آیتالله نوری همدانی ضبط کردهام، تقدیم میدارم:
---------------------------------------
۱. قرائت قرآن حقیر
نکتهی بدیع این فایل صوتی آن است که در انتهای قرائت،
آنجا که کلمهی «الف لام میم» (ابتدای سورهی عنکبوت) را خواندم،
واعظ مجلس - حجتالاسلام امیدواری - سینهزنان و با پای برهنه و چهره و عمامهی گلآلود
از خیابان وارد مجلس روضه شد. قرائت قرآن حقیر قطع شد و حضار تحت تاءثیر صحنه قرار گرفتند.
شیخ میخواند:
«چه کربلاست امروز! / چه پربلاست امروز / سر حسین مظلوم بر نیزههاست امروز»
>>> برای دریافت فایل، اینجا را کلیک کنید!
----------------------------------------------------
۲. در انتهای وعظ و مصیبتخوانی شیخ امیدواری
یکی از حضار، کنترلش از دست رفت و بر صورتش سیلی میزد.
اطرافیانش ترسیدند او به خودش آسیب بزند.
>>> برای دریافت فایل، اینجا را کلیک کنید!
--------------------------------------------------
۳. اذانگویی حقیر بعد از مراسم روضهی مزبور
و برای اقامهی نماز مغرب و عشا به امامت علی آقا پسر بیست سالهی شیخ غلامعلی زند
که به تازگی به دست آیتالله شیخ جعفر سبحانی معمم شده است.
>>> برای دریافت فایل، اینجا را کلیک کنید!
http://magbook.persiangig.com/seda/851106_avaaz%20man_4gah_nazd%20mohammad%20rostami.mp3
در حضور دوست عزیز بیستسالهام: محمد رستمی
غزل: سعدی
یک امشبی که در آغوش شاهد شکرم
گرم چو عود بر آتش نهند، غم نخورم
مکان: پارکینگ منزلمان در قم
قرآنخوانی من
---------------
مکان:
قم. خیابان صفائیه. کوچهی بیگدلی، منزل شیخ غلامعلی زند قزوینی
۴ بهمن ۸۵، مطابق با ۲ محرمالحرام ۱۴۲۸. چهارونیم عصر
قبل از منبر آقای امیدواری
>>> اینجا را کلیک کنید!
يكى از كاركردهاى اين دستنوشتههاى شبانه، يكطرفه به قاضىرفتنهاى من است؛ در پايان روزى كه كسى يا كسانى مرا آزردهاند و گاه حتّى نه به قصد آزار، رفتارى از آنها سر زده يا گفتارى به زبان راندهاند كه در نهايت كه از آنان جدا شدهام، ديدهام روحم زخمى است.
و اين زخمِ روح، از منظر كسى كه مدّعيست: خلد گر به پا خارى آسان برآيد / چه سازم به خارى كه بر دل نشيند، دردآورتر از زخم جسم است. البته منِ رضا شيخمحمدى از آنها نيستم كه از زخم روح بيش از زخم جسم بنالم. برعكس، هميشه از زخم و بريدگى پوست و گوشت و شكستگى استخوان حتّى در حدّ اندكش بدم مىآمده. عيال تعبير مىكند كه تو خون را نجستر از ادرار مىدانى و نسبت به آن حسّاستر و وسواسترى. مىگويد:
«اگر زخم و خراش كوچكى كه حتّى سرخىاش را نمىتوان قاطعانه به وجود خون نسبت داد، در چهرهء امين و متين و مينو (سه فرزندانمان) ببينى، براى تطهير و آبكشيدن، داد و قال راه مىاندازى؛ ولى در خصوص رطوبتِ مشكوك به ادرار چنين نيستى.»
شايد این حالت و وسواس، برمىگردد به زخمگريزىام.
روح هم گاه زخمى مىشود!
حسن اعرابی لای همتای خوشنویسش محمد قاضی!
--------------------------------------------------------------
عکاس : رضا شیخ محمدی
امشب كه آمدم منزل، ديدم چند جاى روحم زخمى است و يكى از زخمزنها همتاى خوشنويسم جناب حسن اعرابى بوده که امشب با او در نگارستان عروس قلم قم (از مراکز فعالی هنری در این شهر که دوست اصفهانىمان محمود حبيباللّهى سرپرستىاش را عهدهدار است) ملاقات داشتم و اگر اسمش را اينجا به صراحت مىبرم، مىدانم بابت اين تصريح، دلخور نمىشود يا دست كم وانمود مىكند كه: شيخ! آنقدر بگو تا جانت درآيد!
در ديدار امشب كه حبيباللّهى و «حمزه نقدى» هم گهگاه وارد حوزهء گفتمان ما مىشدند و نخودی در آش میانداختند، تلاشم اين بود كه قوى ظاهر شوم و تكّهاى از كسى نشنوم كه بىجواب بگذارم يا جواب نسنجيده دهم. با اين حال حسن اعرابى در يك مقطع، از رخنه و روزنهاى وارد شد كه با اينكه جوابش را دادم، زخمىام كرد. گفت:
«ديشب منزلِ بنیرضی seiied reza banirazi بوديم. مىگفت:
يك شب تا صبح با شيخمحمدى براى مبادلۀ يك قطعهخطّ قديمى كلنجار رفتيم. تعدادى خطّ قديمىِ خودمان را گذاشتيم جلوش و او هى اين خطوط را مثل مهره جابجا كرد و به هم ريخت و از نو چيد تا به اين تصميم برسد كه كدامشان را با خطّ قديمى خودش كه مىخواست به ما بدهد، مبادله كند. ۷/۵ صبح بود كه كار خاتمه يافت! ما هم قبول كرديم. معامله انجام شد و خداحافظ/خداحافظ.
همين كه رفت منزل، زنگ زد كه اگر مىشود، معامله را به هم بزنيم!» اعرابى درجا نتيجهگيرى اخلاقى و فلسفىاش را هم ضميمه كرد كه:
«شيخ! چرا مردم را مىگذارى سرِ كار؟»
اگر همتاى طرف معاملۀ حقير، مطلب را به كيفيّتى كه جناب اعرابى به من گفت، گفته باشد، واقعيّت ندارد و در جاى خودش خواهم گفت كه آن شب در آن محفل معامله چه گذشت. (و دوستان مىدانند كه من اگر عرضهء هيچ كارى را نداشته باشم، دست كم در اين يك قلم، توانایم كه قلمم را طورى بكار بگيرم كه يك ماجراى كوچك را با ذكر جزئيّات روى كاغذ بياورم؛ به نحوى كه خروجىاش بشود يك رُمان! مشابهش را يك بار در ماجراى مشاجرۀ لفظى با آن دوست قمىام كه در كار فرش ابريشم است، نوشتم و هنوز آن پُست كه به درخواست آن دوست، بعدآ نامش را حذف كردم و به ذكر حرف اوّل اسم و شهرتش بسنده نمودم، خبرش مىرسد كه بعد از چند سال، خوانندگانش را دارد و انگار نسبت به دیگر مطالب من، جدیتر گرفته میشود.)
اين قضيّه خيلى مهم نيست. مهم اين است كه حسن اعرابى روى چه انگيزهاى، اين تكفريم از زندگى مرا در جيب گذاشته و با ولع تمام، امشب براى من و شك ندارم بعدها براى اين و آن - در جاى خود - نقل مىكند؟
در پاسخ به اين «چرا» امشب درجا پاسخى را به این دوست همتای هنریام دادم كه تا حدودى پذيرفت و دقيقترش را در اين نوشته مىآورم. پاسخ اين بود كه انگار در وجود ما حيوانهاى دوپا شهوتى تمامنشدنى وجود دارد كه مسائل حاشيهاى هنر و هنرمندان و دعواها و خصومتهاى آنها را با آب و تاب تمام، نُقل مجالسمان كنيم. همانجا گفتم كه از خود شما با اشتهاى تمام و به دفعات، اين تكّه را شنيدهام كه فلان استاد برجستۀ كتيبهنویس قمى در كنگرهای با بهمان خوشنويس همشهریاش كه پيشتر شاگرد او بوده و بعد به سمت شيوۀ استاد اميرخانى درغلتيده، فُحش رکیک دادهاند. انگار اين برگ از پروندۀ اين دو هنرمند، بيشتر صلاّحيت براى نقل دارد تا اينكه مثلاً عنوان كنيد كه در يك صحنۀ ديگر، همان استاد كتيبهنگار، از استعداد آن شاگرد اسبق، تعريف و تمجيد ويژه كرده است.
بايد يك بحث كارشناسى تواءم با روانكاوى صورت بگيرد كه چرا ما اينقدر برايمان لذيذ و گواراست كه طىّ يك شكار صحنۀ رندانه، تكعكسهاى شديداً خصوصى افراد را توى قاب و بوق كنيم؟ من براى اين رفتار، حتّى دلايل قانعكننده و موجّه هم دارم. يكى اينكه شايد حسن اعرابى حس مىكند كه خوشنويسى و اساساً هنرنمايى، يك شخصيّتسازى ثانوى است. يك جور شكلكدرآوردن و نقابزدن بر ماهيّت اصلى فرد است. لذا در بهترين حالتش، نمرۀ خوبى براى بازيگرى در كارنامۀ فرد ثبت مىكند و بس. در حالى كه وقتى در يك كنگرۀ رسمى، دو هنرمندِ ظاهرآ درونگرا که انگار چیزی جز قلم و کاغذ نمیشناسند، از ته دل و با فرياد و ابراز احساساتِ شديد، به يكديگر مىپرند و فحش ناموسى نثار هم مىكنند، اين ديگر بازى نيست و بیرونریزی موادّ مذاب اصلى و اصيلى است كه در عمق وجود آن دو فرد وجود دارد و در آن لحظه مجال بروز و ظهور يافته است. لذا بايد از لحظۀ فوران اين موّادّ عكس گرفت و به عنوان شاهدی بر جوهرۀ اصلی آنچه در بطن و متن روح میگذرد، در تيراژ بالا تكثيرش كرد.
يا شايد حسن اعرابى در صدد اثبات اين مدّعاست كه هنرمند، يك آدم پارادوكسيكال است. اگر بر كرسى هنر كولاك مىكند، اينطور نيست كه نتواند چاقو بكشد و لومپنبازى در آورد.
يا شايد دليلش اين است كه حسن اعرابی که در جای خود هنرمند قابلی است (اخیرآ نمایشگاه خوبی از شکستهنویسیهای ایشان در نگارخانهی فرهنگ ارشاد قم برگزار گردید) تاب نبوغ نوابغی که قابلتر از اویند را ندارد. لذا به جاى ستر عيب، تكفريمِ سوتىهاى نوابغ را در پاكت و در جيب بغل میگذارد و با هر بار بازگشایی آن پاکت، خاطر خود را تسلّی میدهد!
بنده يك بار فيلم سخنرانى يكى از خوشنويسان طراز اوّل كشور را كه خودم در جريان كنگرۀ ميرعماد در اصفهان و كنار آرامگاه ميرعماد برداشته بودم، براى همين دوست شکستهنگارم در منزل نمايش دادم. ايشان از تمام اين فيلم، تنها به تيكها و تكانهاى خفيف و ناگهانىیی که اين هنرمند به شانۀ چپش میداد، گير داده بود و مىگفت:
اين آدم، مبتلاى همان مشكلى شده كه افرادِ پدرسوخته و شيّاد، در اواخر عمر مبتلا مىشوند!
با جملهی ایشان و با بازبینی آن لحظات از فیلم، ايشان خنديد و ما هم خنديدیم و شما هم شايد الاَّن بخنديد. اين خندهها كه باشد، يكجورى در مقابل نبوغ كُشندۀ نوابع تاب مىآوريم.
وقتى ما خالى مىشويم، نه خودكشى میكنيم و نه براى ترور نوابغ، نقشه مىكشيم. بنابر اين، نقل اين مسائل حاشيهاى به سودِ عالَم هنر هم هست! من هم كه اين نوشته را امشب نوشتم، از این شهوت خالى شدم و ديگر آنقدرها به خون حسن اعرابى تشنه نيستم!
من خون را نجستر از ادرار مىدانم!
مایۀ افشاری، ۸-۱۰-۸۵
نی: امیر حاجابراهیمی / سهتار: امیر قرهبیگلو
شعر آواز:
«اگر چه مایۀ صدگونه درد و سوز تویی - بیا بیا! که بهین یار من هنوز تویی
کسی که با همه سنگیندلی و بدعهدی - رهاندم از ستم خصم کینهتوز تویی
اگر چه سوخت مرا آشیان، کسی که به لطف - برون کشیدم از این برق خانهسوز تویی
سیاه شد شبم ای ماهروی، مهر از من - مکن دریغ، که آن صبح دلفروز تویی
بساط تیرگی از این محیط بندد رخت - که روشنایی دلهای جانفروز تویی»
جواهری وجدی شاعر قمی مقیم خارج از کشور
شعر تصنیف:
«چش من مونده به در هر شب که برگردی / بیخبر چه رسمشه راهی سفر گردی؟
هستی تو لیلای (فرهاد) من نگا به مجنون کن / کلبۀ تاریکمو مث گلستون کن
دست من به دامنت! عشق من! بیا پیشم بمون / نغمۀ عاشقی رو نیمهشب برایم تو بخون
من پریشون توام، بیش از این پریشونم نکن! / من دوست دارم بیا سایتو ز رویم کم نکن!»
اجرا در گوشۀ عراق. ملودی: ساختۀ ؟؟. شعر: رضا شیخمحمدی
لینک دریافت ویرایش اول:
http://magbook.persiangig.com/seda/851008_mn+hajbrahimi+qrbglu.mp3
لینک دریافت ویرایش نهایی: اینجا اجرا نمیشود 98/10
نسخۀ اصلی فایل صوتی در آر53. هم با واکمن هم دوربین مینی.دی.وی صوتش ضبط شده. صوت مینی.دی.وی استریوست. ولی نسخۀ بالا که آپ شد مونو است. ظاهرا نسخۀ واکمن است که در 98/10 شنیدم و بسیار پسندیدم. هر دو نسخه با ادیوس میکس و آپ شود. 98/10
آواز حقیر در مایهی «بیات اصفهان»در نیمهشب ۴ دی ۸۵ در پارکینگ منزلمان در قم با تار دوست نوازندهام «امیر قرهبیگلو» بر روی غزلی از سعدی:
«روزگاریست که سودازدهی روی توام - خوابگه نیست مگر خاک سر کوی توام»
تصنیف انتها بر روی ملودی ساختهی ؟؟ بر اساس گوشهی عراق / شعر: رضا شیخمحمدی
در این اجرا گوشههای مختلف مایهی اصفهان نظیر: درآمد، بیات راجعه، حصار، عشاق، عراق را اجرا کردهام. >>> اینجا را کلیک کنید!
|
|