جرقهزدن ايدهٔ فیلم «عمامه» در نزد ابوالفضل آذربايجانى: ۹۷/۴/۲۰.
ترجيحاً اجراى اين نريشن با صداى «بهروز رضوى»
۱. عَمامه يا دستار كه بدان عِمامه يا عَمّامه هم گويند، چيست؟ چند متر (گز) پارچه كه به سر بپيچند. يك نماد. نشانهاى براى صنفى. در كنار عبا و قبا (داراى يقهٔ گشاد مثل عدد ۷) و لبّاده (داراى يقهٔ كيپتر) و گاه دشداشه.
۲. واژه عَمامه صراحتاً در مصحف شريف نيامده است؛ اما از برخى تعابير قرآن، برداشتِ عمامه شده است. از جمله از فرشتگانى ياد شده كه در سال دوم هجرت در جنگ بدر براى امدادرسانى به مسلمانِ كمسپاه از آسمان نازل شدند. قرآن از اين فرشتگان امدادگر با وصفِ «مُسوّمين» یعنى «نشاندار» یاد مىکند. برخى مفسّرين عنوان كردهاند كه مقصود از اين نشانه، عمامه است. شايد نگاه آنان به اين روايت از امام باقر عليه السلام است كه فرمود: «فرشتگان در جنگ بدر عمامههاى سفيد بر سر داشتند.»
۳. عرب به پيچيدنِ عمامه بر سر، «تكوير» گويد. قرآن از «تكويرِ الشّمس» ياد كرده است: اِذا الشّمسُ كُوِّرَت. و عمامه در قسمت فوقانى سر چون خورشيد مىدرخشد. حافظ اين تصوير زيبا را شكار كرده و در غزليّاتش از تركيبِ «خورشيدْكلاه» بهره مىبرد. چه تناسب نيكويى دارد استفاده حافظ از واژهٔ «قبا» كه آن هم امروزه از نمادهاى روحانيّت است:
بگشا بند قبا اى مَه خورشيدكلاه!
۴. نقل است كه پيامبر - كه درود حق بر او - با دست خود بر سر مبارك على عليه السلام عمامه بست و دو دنباله براى آن از پيش و پس قرار داد و فرمود: «هكذا تكونُ تيجانُالملائكه»: تاجِ فرشتگان، چنين است!
۵. گويند: در دو صحنه خداوند، مؤمنين را حتى اگر در شمار غيرعلما باشند، با عمامه خواسته است؛ يكى در حال نماز كه مستحب است مسلمان چيزى به سر بپيچد و ديگر هنگام تدفين كه سزاست پارچهاى بر سرِ ميّت ببندند.
۶. لباس روحانيون در ادوار پيشين كيفيّتهاى گوناگون داشته است. فلاسفه و حكيمان «جامهٔ بخارايى» و فقيهان و محدّثان جامه ديگر به تن مىكردند. استفاده از كلاه خمرهاى و دستار در بين سخنوران و
واعظان متداول بود. نويسندگان «دراعه» مىپوشيدند كه آستينهاى گشادى داشت و ابزار كتابت در آن قرار مىگرفت.
۷. استفاده از رنگ عمامه براى تفكيك طلاب از حيث انتساب يا عدم انتساب به حضرت فاطمه كه درود حق بر او، امر نوظهورى است كه به دهه؟؟ مربوط است. رنگ سفيد عمامه براى شيوخ و رنگ سياه و تفنّناً سبز براى سادات در نظر گرفته شد.
(تصوير مقام معظّم رهبرى با عمامه سفید و آیةالله سيد حسن شالى با عمامه سبز)
س.م.ص: عمامهٔ آبی بروجردی
عمامهٔ قرمز یزید در تعزیه
۸. ظاهراً در اعصار پيش اين تفكيك رنگى وجود نداشته است. در فيلم امام على(ع) «مالك اشتر» شخصيّت معروف زمان على(ع) گاه با عمامه سياه و گاه سفيد ظاهر مىشود:
(راشهاى مربوط اين دو در يك قاب)
۹. استفاده از عمامه در برخى مناطق، مختص طلاب حوزه نيست. در برخى استانهاى كشور از جمله خراسان، بازاريان سنّتى هم دستار به سر مىپيچند.
(تصوير) نزدیک میدان مطهری قم یک عطار دستارپیچ داریم. س.م.ص
۱۰. عمامهٔ باز، طولى بين ۶ تا حدود ۱۱ متر دارد.
جنس پارچهٔ عمامهاى؟
۱۱. همهساله طلاّب مدارس كشور در مناسبتهايى چون شب ۱۵ شعبان مصادف با ميلاد مسعود حضرت ولىعصر(ع) طى مراسمى با حضور بزرگان حوزه به كسوت روحانيت ملبّس مىشوند كه به آن «مراسم
عمامهگذارى» و گاه به طنز «تاجگذارى طلاب» مىگویند!
(راش عمامهگذارى طلاب توسط باريكبين و تاكندى)
۱۲. معمّمشدن خصوصاً در ماههاى اول براى طلبه ايجاد محدوديّت مىكند. طلابى كه تا پيش از آن به راحتى براى تردّد از دوچرخه و موتور استفاده مىكنند يا در رفتارها و كنشهاى عادى مثل بقيهٔ مردم آزادند، همزمان با معمّمشدن توفيق اجبارى مىيابند كه بيشتر مبادى آداب گردند.
(راش موتورسوارى فرد معمم مسن به حالت هندزفزی!)
۱۳. عمامه از حيث ايجاد محدوديتِ خودخواسته گاه به تقوى تشبيه مىشود:
(راش: نطق تاكندى كه عمامه از شئون تقواست.)
۱۴. طلاّب بعد از معمّمشدن، مقيّد به پوشش دائمى لباس هستند. جامعه ديد مثبتى نسبت به طلّاب دولباسه ندارد.
(راش: نطق تاكندى كه عمامه را در جبهه كه مىرويد، كنار نیندازيد.)
۱۵. برخى اهل علم براى حفظ عمامه و پرهيز از برداشتنش، سختىهاى زيادى به خود دادهاند. در دورهٔ اختناق رضاخانى كه براى عمامه محدوديّتهايى ايجاد شد، برخى علماى قزوين به مدّت ۱۶ سال تا آخر عمر در روستاى آباء و اجدادى خود به حصر خودخواسته تن در دادند تا ناچار از برداشتن عمامه نشوند.
۱۶. در واقعهٔ خرداد ۴۲؟؟ (حملهٔ كماندوهاى رژيم شاه به مدرسهٔ فيضيّه) مَبادى ورود به قم براى معمّمين با محدوديّتهايى همراه شد. برخى از معمّمين كه در شهرهاى اطراف به سر مىبردند و براى ورود به قم شرط شده بود كه عمامه از سر بر دارند، مسير قزوين به قم را رها كرده و با طى مسيرى به طول چند برابر از راهِ ميانه و... بعد از ساعتها تأخير به قم وارد شدند و عمامه را بر سر خود حفظ كردند.
۱۷. از زمان معصومين عليهم السلام به اين سمت، حكّام جور در برهههايى عمامه را مورد هتك حرمت قرار دادند. در خلال واقعهٔ عاشورا ردا و عمامهٔ سيّدالشّهدا كه سلام خدا بر او باد، از او جدا شد. به تعبیر مقتل: «مسلوبُالعمامة و الرّدا».
دستنشاندگان خليفهٔ عباسى، امام صادق عليه السلام را بدون عمامه به محضر خليفه مىبرند.
- پژوهش در خصوص دیگر هتک حرمتها به ائمّه)
۱۸. حكومت رضاخانى و محمّدرضاخانى برخى از علماى معروف بلاد مانند؟؟ را خلع لباس مىكنند.
امام خمينى رحمةالله عليه در مدّت تبعيد در تركيه اجازهٔ به تن كردنِ لباس روحانيّت را نداشت و همراه با فرزندش مرحوم آقا مصطفى بدون عمامه در انظار ظاهر شد: (عكس ايشان و فرزندش)
۱۹. در مقطعى در زمان رضاشاه، دولت؟؟ مجوّز عمامه صادر مىكرد.
(عكس يك اجازهنامهٔ عمامه)
۲۰. در برخى مواقع، عمامه از سربرداشتنِ معمّمين علل ديگرى داشته است. گاه حوادثى باعث مىشود كه عمامه از سرِ فرد بيفتد. در روز ورود امام راحل به ايران در ۱۲ بهمن ۵۷ در اثر ازدحام جمعيّت، عمامه از سرشان باز مىشود:
(راش صحنهٔ فوق)
(راش: افتادن عمامه از سر مرحوم شيخ عبدالقهّار ناصحى در روزهاى ارتحال امام در مسجدالنبی قزوين در خرداد ۶۸ در اثر فشار جمعيت عزادار. دقیقه ۱۲ فایل cap0427_009)
(راش: بازشدن عمامهٔ تاكندى در حين سخنرانى در حسينيهٔ امامزاده حسين قزوين)
۲۱. در برخى مقاطع علما خود به شكل تعمّدى مبادرت به برداشتنِ عمامه از سر مىكنند. برخى وعّاظ و خطبا در حين مصيبتخوانى سيد و سالار شهدا عمامه بر روى زانو مىنهند:
(راش: عمامه از سربرداشتنِ شيخ حسين انصاريان در هنگام مصيبتخوانى.)
(راش: بر عمامهكوبيدن و عمامه از سربرداشتن و پرتكردن شهيد حكيم در حين مقتلخوانى)
۲۲. برخى علما براى ابراز صميميّت و عدم وابستگى به آداب، بدون عمامه و تنها با عرقچين در انظار ظاهر مىشوند:
(راش از امام در حضور مسئولين در بيتشان بیعمامه)
۲۳. برخى علما (تصوير مرحوم آیةالله حائرى شيرازى) براى ابراز عدم وابستگى به شئون دنيوى در هنگام استراحت در مواقعی چون اجلاسيهٔ خبرگان، عمامه را مثل بالش زير سر مىگذاشتند. (راوی: تاکندی)
۲۴. در ميان علما، سنّتِ نيمبازكردن عمامه كه از آن به «انداختن تحتالحَنك» ياد مىشود، وجود دارد. اين حالت در حين اقامهٔ نماز توصيه شده است:
(تصوير مرحوم آیةالله باريكبين با تحتالحنك)
(راش از شيخ رضا محمدى در جبهه در صف جماعت با تحتالحنك)
۲۵. عمامهبستن در ميان روحانيون شيوههاى متفاوتى دارد: برخى عمامه را روى سر مىبندند.
(راش: عمامهپيچى تاكندى در فايل
كپچرشده از cap2060_660/ MiniDV
(روى تصوير تاكندى اين دعا با لحن عرفانى قرار گيرد: أللّهم تَوِّجْنٖى بتاجِ الكرامة و العزِّ و القبول)
و برخى روى زانو (تصوير شيخ شمالى: آقاى دوستى در جلوى مدرسهٔ شيخالأسلام قزوين كه روى زانو عمامه مىبندد.)
طبق روايات، بستن عمامه بر روى سر و در حال ايستاده مستحب است.
(راش: شيخ صادق مرادى در حال تازدنِ عمامه كه از اين سرِ اتاق به آن سر كشيده شده است.)
(عكس از همين حالت كه برخى عكاسان حرفهاى در مدارس حوزهٔ علميه گرفتهاند.)
۲۶. حالتهاى عمامهبستن متفاوت است. گاه محكم و شقّ و رق است: (تصوير عمامهٔ شيخ رستگارى قزوينى يا مانند آن) گاه خراباتی و ژوليدهوار (تصوير علامه طباطبايى در اواخر عمر).
مدلهاى عمامهپيچى هم گوناگون است: (تصوير عمامهٔ شهيد مطهرى و شيخ حسن روحانى. حالت، اندازه و نوع تازدنِ پارچه عمامه و نوعِ بستن باعث ايجاد مدلهاى مختلف عمامه مىشود كه از آن با عناوينِ طبرستانى، قمى، نجفى، عربى و غیره ياد مىكنند.
(تصوير علماى مختلف با عمامههاى گوناگون كه در روضهٔ شيخ على زند قزوينى گرفتى)
۲۷. در انقلاب شكوهمند انقلاب اسلامى ۵۷، عمامه از حيث نشانهشناسى معناى تازهاى يافت. برخى سخنرانان انقلابى در خلال سخنرانىهاى افشاگرانه عليه شاه كه بيم دستگيرىشان مىرفت، شجاعانه ابراز كردند: عمامههاى ما كفنهاى ماست كه هميشه همراه داريم و اين شعر را تداعى مىكرد:
مىبرم منزل به منزل چوب دار خويش را:
(راش: شيخ حسين احمدى در حال شعارِ «عمامهها كفن شود / دشمن ريشهكن شود»)
۲۸. در واقعهٔ خونبار فيضيّه سال ۴۲؟؟ حضور نمادهاى روحانيّت مثل نعلين، عمامهٔ خونين در كنار قرآن و كتب درسى پارهشده كه در راهروهاى مدرسه دارالشّفاء روى زمين ريخته شده بود، به تصاوير ماندگار انقلاب روحانيّت تبديل شد.
۲۹. در برخى مقاطع، عمامه خود ابزارِ شهادت بوده است! شهيد سيّد حسن مدرّس توسط ايادى دشمن در حال اقامه نماز در منزلش با عمامهاش خفه مىشود. امام: آخوندهای ساواک را عمامهشان را بردارید. (کتاب ولایت فقیه ص ۱۴۸)
۳۰. در سنوات دفاع مقدّس در جبهههاى جنگ، عمامه بر سر طلاب جوان كه لباس رزم بر تن داشتند، نمادِ تزريق روحيّه به جنگاوران بود. به طلاب با چنين هيئت «ماشين روحيّه» اطلاق مىشد.
۳۱. در كوران عمليّاتها گاه عمامهها وجه كاربردى ديگرى مىيافت و براى بستنِ زخم مجروحين در كنار چفيه از آن استفاده مىشد.
۳۲. در جريان مبارزات شاهستيزانه، عمامه كاركردى اطّلاعاتى و امنيتى داشت. برخى طلاب مبارز با تعويض رنگ عمامه به فريبدادن نيروهاى ساواك و ردگمكردن و فرار از دست تعقيبگران مىپرداختند:
(تصوير شهيد اندرزگو با عمامه سياه و نيز سفيد)
(راش: بخشهاى مناسب از فيلم سينمايى «تیرباران»، علىاصغر شادروان)
۳۳. عمامه را شفیع قرار دادن: ۱. اشارهٔ سیدالشهدا در عاشورا که عمامه پیامبر سر من است. در فتنهٔ استانشدن قزوين در دههٔ ۷۰ جهت صيانت از جان مردم، عمامه كاربردى تازه يافت. در يك صحنه يكى از روحانيون معروف قزوين (تاكندى) در مقابل ساختمان كميته انقلاب اسلامى قزوين در تقاطع خيابان خيام و... در حاشيهٔ مسجد امام حسين(ع) به سمت نيروهاى گارد ويژه كه با مردم درگير بودند، مىدويد. عمامه را از سر برداشته به دست گرفته بود و براى شفاعت فرياد مىزد: به حرمت اين، تيراندازى نكنيد! (اين بخش موشنگرافى كار شود)
۳۴. برخى علما از عمامه براى تمثيلات خود در حين نطق بهره مىبرند:
(راش: تاكندى: فكر نكنيد اگر در انتخابات رأى آوردم، مغرورانه عمامهام را كج مىگذارم!)
(راش: شيخ قرائتى در حين نطق، گوشه عمامهاش را باز مىكند و عملاً نشان میدهد چگونه در مقطع كمبود آب در قم، طلاب ناچار بودند آب را با پارچه صاف كنند و كِرمهاى كوچك شناور در آب به نامِ شوجه را بگيرند.)
۳۵. در سنوات جنگ تحميلى، طلاب معمّم براى رسيدن به چابكى ناچار از تندرآوردن قبا و عبا و پوشيدن لباس رزم يا لباس ضدّ گاز شيميايى مىشدند. اغلب عمامه را بالاى سر حفظ مىكردند:
(تصوير آیةالله مشكينى عمامهبرسر و لباس رزم بر تن)
(راش: تاكندى در سال ۶۶ در خلال عمليات والفجر ۱۰ در جبههٔ غرب عمامه بر سر و لباس ضدّ گاز شيميايى بر تن) گاه حضور در بحبوحهٔ خطر باعث مىشد كه عمامه را هم از سر بردارند:
(تصوير مرحوم باريكبين با كلاهكاسك و عبا كه درازكش پشت خاكريز است؛ نيز شهيد محراب آیةالله مدنى)
۳۶. عمامه مانع فعّاليّتهاى فرادرسى طلاب نبوده است و شمارى از آنها با همان لباس مشغول كارهايى نظير كشاورى يا ذوقآزمايى در يكى از رشتههاى هنرى يا صنعتى هستند.
(تصوير مقام معظّم رهبرى معمم در حال كشاورزى)
(راش: تصوير رضا شيخمحمدى در مراسم عمامهگذارى مسجد مهديّه در ۱۵ شعبان ۱۴۰۷ ق با عمامه در حال عكّاسى. ۶۶/۱/۲۵
۳۷. از آنجا كه هر شیء اصيلى، بدل دارد و قابل جعل و نمونهسازى غيرواقعى است، اين ماجرا دامنگير قشر روحانيّت هم شده است. امام خمينى به شدّت از اسلام آمريكايى و آخوندهاى دربارى اظهار بيزارى مىفرمود:
(بخشى از پيام امام كه خون دلى كه من از اين قشر خوردم از كمتر قشرى خوردم.)
۳۸. نقد کسانی كه از لباس روحانیت سوءاستفاده كردهاند.
امام خمينى در يكى از نطقهايش تصريح مىكند: شيخ كه دزدى نمىكند و قبل از هر سرقتى، عمامه را از ما آخوندها دزديده است.
به یکی از مراجع نجف گفتند طلبهای دزدی کرده. گفت نگید طلبه. بگید یک دزد لباس طلبگی به بر کرده؟؟
يك جا حضرت امام حتى با صراحت به لزوم خلع لباس برخى روحانيّون كه به ناحق اين لباس را به تن كردهاند، مىپردازد؟؟
۳۹. در برخى متون ادبی نسبت به عمامه نگاه انتقادى وجود دارد. در شمارى از اشعار ادبيّات به زبانهاى مختلف توصيه مىشود كه فريبِ بزرگى برخى عمامهها را نباید خورد:
مردى به ريش و كفش و كلاه و عمامه نيست -
اين ساز و برگها نشود مرد را شعار -
مردى به فضل و دانش و تقوى و طاعت است -
زين چار چيز اگر بُودت، آدمى شمار!
- شعر به زبان آذرى:
بُرْكَهْ اگر وِرْسِلَه مردم سلام -
بُرْكْچو دوُكانى اُلُرْ بيتالحرام!
اگر قرار باشد مردم به كلاه سلام دهند، دُكانِ كلاهفروش، بيتالحرام خواهد شد!
- به ايرجميرزا منسوب است:
گر ريش بُود مظهرِ اسلام - بزغاله بُود حجةالإسلام
- دل كه پاكيزه بُود جامهٔ ناپاك چه باك؟ -
سر كه بىمغز بود، نغزىِ دستار چه سود؟!
- سعدى گويد: كدو سربزرگ است و بىمغز نيز
- مخور صائب فريب فضل از عمّامهٔ زاهد -
كه در گنبد ز بىمغزى صدا بسيار مىپيچد!
- در برخى روستاهاى الموت اين جمله رواج دارد:
«خر را به خايه مىشناسند و ملا را به عمامه!»
در امثال و حكَم دهخدا ديدم: «خر نر را از گُندَش شناسند» و منظور از گُند، خايه است.
- عمامه ملاك نيست پلاك است! اگر هم ملاك باشد، بايد واقعى باشد. چيزى كه سرِ بعضىهاست عمامه نيست و چند متر پارچه است. به قول علاّمه حسنزاده آملى به نقل از شاگردش یزدانپناه در تلویزیون: بعضىها «درازقبا» دارند نه لباس روحانيت!
۴۰. استفاده از عمامهبهسر در فيلمهاى طنز مثل مارمولك و رسوايى؟؟
۴۱. جمعبندى نهايى؟؟
برچسبها:
تاکندی,
باریکبین,
امام خمینی,
قزوین
|
+|
نوشته شده در یکشنبه سی و یکم تیر ۱۳۹۷ساعت 14:0  توسط شیخ 02537832100
|